«مرتد» چالش جدید در بهارستان

آرمان: بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید مجلس روز سه‌شنبه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی طی تذکری با اشاره به کلیپ منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر برخورد اخیر مامور ارشاد با یک زن عنوان کرد: «به‌ نام حجاب و به بهانه نهی از منکر منجر به ترویج منکر می‌شوند؛ وقتی به‌نام دین و حکومت، فرع بر اصل مقدم می‌شود واجب فدای مستحب می‌شود. بنده تذکر می‌دهم با توجه به این مورد پیش آمده باید با مامور خاطی برخورد شود و از فردی که مورد هتک حرمت قرار گرفته است دلجویی شود. به ماموران ارشاد باید آموزش داده شود.» در ادامه این تذکر، پژمان‌فر در پاسخ به پارسایی اظهار کرده بود «امر به معروف و نهی از منکر از واجبات بوده و مستحب نیست، لطفا در این زمینه فتوا ندهید و اظهارنظرهای خود را به مسائل سیاسی معطوف کنید و شرعیات را زیر سوال نبرید.» به همین دلیل بهرام پارسایی روز گذشته در نشست علنی مجلس نسبت به اظهارات روز سه‌شنبه پژمان‌فر نماینده مشهد و کلات گفت: من کجا فتوا صادر کردم؟ اینجا مجلس است و باید صدای ملت از تریبون بلند شود و نباید نماینده مردم را به ارتداد تهدید کرد. نصرا... پژمان‌فر در پاسخ به تذکر پارسایی با بیان اینکه منظورم این بود نباید بین نیروهای نظامی و انتظامی پلیس خوب و بد درست کنیم و مستحب امری است که نیروی انتظامی مکلف به انجام آن بوده است، اظهار کرد: سخنان پارسایی پوپولیستی است؛ انتظار دارم جلسه مربوط به صحبت‌های پارسایی و حرف‌های غلط و غیرشرعی ایشان و دفاع بنده از امر به معروف بررسی شود. علی مطهری که برای ساعاتی ریاست جلسه علنی مجلس را برعهده داشت در پاسخ به تذکر این نماینده اصلاح‌طلب گفت: پژمان‌فر به طور کلی می‌خواست بگوید مقصودم آقای پارسایی نیست بنابراین او گفت که این حرف لوازمی دارد و آقای پژمان‌فر شما را متهم به ارتداد نکرد. به نظر بنده توهین صریحی انجام نشد اما شما هم که حرف خود را مطرح کردید.
صدور فتوا؟
بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید در مجلس در جریان علنی نشست دیروز مجلس با اشاره به تذکر روز گذشته نماینده اصولگرای مشهد و کلات در تذکری مستند به ماده ۷۹ آیین‌نامه داخلی اظهار داشت: پژمان‌فر گفته است که من واجبی را منکر شده‌ام بنده کجا واجبی را منکر شده‌ام؟ پژمان‌فر همچنین گفته من فتوایی صادر کردم من کجا فتوا صادر کردم؟ او نماینده اصولگرای مشهد و کلات را خطاب قرار داد و گفت: آقای پژمان‌فر این شما بودید که فتوا صادر کرده و بنده را مرتد خطاب کردید. دادگاه صحرایی تشکیل دادیم در حالی که اینجا مجلس است و باید صدای ملت از تریبون بلند شود و نباید نماینده مردم را به ارتداد تهدید کرد. این نماینده اصلاح‌طلب در مجلس با اشاره به بیانات بنیانگذار انقلاب اسلامی یادآور شد: حضرت امام می‌‌فرمایند حفظ نظام از اوجب واجبات است. با برخوردهای اینگونه به اعتماد مردم به نظام لطمه وارد کرده‌ایم. پارسایی اضافه کرد: بنده متهم می‌شوم به ارتداد. شاید این مامور آموزش ندیده اما ادبیات آقای پژمان‌فر بسیار خشن‌تر از برخورد آن مامور است. سخنگوی فراکسیون امید مجلس، نماینده عضو جبهه پایداری مشهد را خطاب قرار داد و گفت: بنده به آقای پژمان‌فر عرض می‌کنم که شاید این ادبیات برای تهدید مخالفتان در حوزه انتخابیه‌تان موثر باشد اما اینجا موثر نیست. او افزود: بنده دوشادوش رزمندگان هشت سال از شرف و ناموس این خاک دفاع کرده‌‌ام، آقای پژمان‌فر تهدید شما وحشتناک‌تر و ترسناک‌‌تر از گلوله‌های دشمن نیست اما بیان آن از تریبون مجلس دردناک است.
وظایف مستحب


نصرا... پژمان‌فر نماینده عضو جبهه پایداری مشهد و کلات کتابچه آیین‌نامه داخلی را بالا گرفت و با فریاد خواستار پاسخ دادن به تذکر بهرام پارسایی نماینده اصلاح‌طلب شیراز شد که پس از اصرار فراوان با موافقت مطهری مواجه شد. نصرا... پژمان‌فر در این رابطه گفت: بنده دیروز در ارتباط با مطلبی که آقای پارسایی فرمودند به عنوان یک تذکر در مورد برخوردی که از سوی یک مامور نیروی انتظامی صورت گرفته نکاتی را مطرح کردم. نباید بین نیروهای نظامی و انتظامی پلیس خوب و بد درست کنیم. از برخی تشکر کرده و بعضی را زیر سوال ببریم. پارسایی دقت کند که مستحب همان امری است که نیروی انتظامی مکلف به انجام آن بوده است. این نماینده اصولگرای مجلس خاطرنشان کرد: حرف‌های پارسایی پوپولیستی است البته ما حریت داشتیم و زیر بار چنین حرف‌هایی نرفتیم و همواره از دین دفاع کردیم حتی اگر تعدادی بخواهند در مقابل ما چنین حرف‌های پوپولیستی‌ای بزنند. این عضو جبهه پایداری در مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار دارم جلسه مربوط به صحبت‌های پارسایی و حرف‌های غلط و غیرشرعی ایشان و دفاع بنده از امر به معروف بررسی شود.